2017. Szeptember 23. 9:38

Frissitve04:17:07 AM GMT


Bioenergia Bioüzemanyag Bioüzemanyag algából? Azért még vannak akadályok!


Bioüzemanyag algából? Azért még vannak akadályok!

Az Exxon Mobil már a nyár elején bejelentette, hogy a Synthetic Genomics-szal kialakított együttműködésben algabázison alapuló bioüzemanyag fejlesztésen dolgozik. A 600 millió dolláros fejlesztés ellenére még legalább 5-10 évre lesz szükség, hogy valóban az alga lehessen a bioüzemanyag alapja – adta hírül tegnap a renewableenergyworld.com.

Az alternatív energia alapanyagok közül egyedül alga alkalmas arra, hogy olyan tömegben állítsanak elő belőle üzemanyagot, amely kielégíti a közlekedés jelenlegi igényeit – jelentette ki Juszuf Chisti az új-zélandi Massey Egyetem biokémiai tanszékének professzora.

A mikroalgák egységnyi területen százszor akkora termést hoznak, mint a szójabab vagy egyéb biodízel alapanyagok, s a lassan növekvő, vadon tenyésző fajták olajtartalma akár 80 százalék is lehet. A génmódosított fajták ezzel szemben „csak” 35-45 százaléknyi olajat tartalmaznak, de fejlődésük sokkal gyorsabb, mint vadon tenyésző társaiké. Ráadásul a génmódosított fajták tulajdonságai a termesztés körülményeihez igazíthatók, így képesek elviselni a kiugróan sós környezetet, illetve az extrém meleget is, s még az olajtartalom is befolyásolható.

A mikroalgák fotoszintézise okán két legyet ütünk egy csapásra: csökken a szén-dioxid koncentráció, s ugyanakkor megújuló energiaforrást használunk. További előnye az algának, hogy 20-40-szer jobban hasznosítja a napfényt, mint az átlagos növények, s alkalmazásakor föl sem vetődik az élelem vagy üzemanyag dilemma.

Ugyanakkor ahhoz, hogy valóban széles körben elterjedjen az alga, mint bioüzemanyag forrás, számos problémát kell még megoldani. Az algáknak csak néhány fajtája alkalmas a biodízel előállítására, ezzel szemben bármely algából lehet biobenzint gyártani. A jelenleg gyártott alga alapú üzemanyagok önmagukban nem alkalmasak a felhasználásra. A dízel autók motorja csak átalakítás után képes használni az algából készült biodízelt, de a benzin is csak keverve használható. Ennek oka, hogy a létező technológiákat a kőolaj alapanyaghoz alakították ki.

A széles körű elterjedést pillanatnyilag a magas gyártási költségek is akadályozzák. Chisti szerint mintegy ötödére kellene csökkenteni a költségeket ahhoz, hogy az alga versenyképes legyen más növényekkel, vagy a kőolajszármazékokkal. Reményt ad ugyanakkor a költségek csökkentésére, illetve megosztására, s ezzel a gazdaságos termelésre, hogy számos használható melléktermék keletkezik a gyártás során. Így B és C vitamin, valamint béta-karotin, s ezek igen drágán értékesíthetők. A proteint és szénhidrátot tartalmazó „úgynevezett” hulladék pedig állateledelként, illetve metántermelésre használható.



Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Tárgy:
Hozzászólás:

Iratkozzon fel Ön is hírlevelünkre!

Név:* E-mail:*