2017. Szeptember 22. 2:48

Frissitve04:17:07 AM GMT


Technológiák Autó, közlekedés Győriek nyerték a napelemes autóversenyt


Győriek nyerték a napelemes autóversenyt

Győriek nyerték a napelemes autóversenytA tavalyi után idén is a győri Széchenyi István Egyetem tanárai és hallgatói nyerték a Shell ECO-Marathon járműtervezési versenyt a németországi Lausitzban. A nevében a kibocsátó intézmény nevét rejtő, SZEnergy Car névre keresztelt autó az Urban Solar kategóriában minden ellenfélnél jobban teljesített.

A tavalyi autóhoz képest jelentősen továbbfejlesztették a járművet Szauter Ferenc tanszéki mérnök vezetésével a lelkes hallgatók. A karbon-kompozit karosszériának köszönhetően a gépkocsi súlya jelentősen csökkent, a takarékos izzóknak köszönhetően pedig teljes világítása kevesebb energiát igényel, mint egy normál autó indexe. Ez annál is inkább fontos, mert a megnövelt napelemszám több energiát biztosít a működéshez.

A felújított autóval az első, napfényes futamon szintidőn belül, a tervezett átlagsebességet tartva végeztek a győriek, és ami lényeg, saját méréseik szerint 25 százalékkal több energiát termeltek, mint amennyit fölhasználtak. Ez utóbbi azért lényeges, mert a versenykiírás fontos része, hogy a verseny végére a megtermelt energia mennyisége haladja meg a fölhasználtat.

A meglepetés a verseny befejezése után jött, amikor kiderült, hogy a szervezők által biztosított Joule méter nem képes a hirtelen rövid idejű napenergia lökéseket regisztrálni, mert azt folyamatos jelek mérésére alakították ki. Így a hivatalos mérés szerint több energiát fogyasztott az autó, mint amit megtermelt, ezért érvénytelenítették a futamon elért eredményt.

Némi éjszakai munka és egy kis átalakítás után már a hivatalos műszer is képes volt mérni a győri autó napelemeinek töltését, ezért bizakodva vágott neki a csapat a következő futamnak. Sajnos az előrejelzések ellenére felhős időben indították a versenyt, s a körülmények folyamatosan romlottak, így esély sem volt arra, hogy pozitív energiamérleggel zárják a második futamot. De még ilyen kedvezőtlen körülmények között is sikerült fele annyi energiát termelni, mint amennyit elfogyasztott az autó. (A versenytárs portugál autónál ez az arány 1:10 volt.)

A mindent eldöntő harmadik futamon – bár jó köridőket ment a győri autó – mégsem hirdettek győztest a kategóriában, mert a fátyolfelhős időnek „köszönhetően” nekik sem sikerült pozitív energiamérleget produkálni. Az Urban Solar kategóriában mégis abszolút győztesek lettek, mert messze a legkevesebb energiát fogyasztották a napelemekkel visszatöltött mennyiséghez képest: az elfogyasztott energiának csaknem 90 százalékát tudták visszatölteni az akkumulátorokba.

A konstrukció kiforrottságát jelzi, hogy az autó energiafogyasztását átszámolva a hagyományos robbanómotoros teljesítményre, egy liter 95-ös oktánszámú benzinnel 2228 kilométert tudtak volna megtenni, ami abszolút rekord az Urban Concept kategóriában. S bár az eredményt a csapat egyöntetűen jónak tartotta, ígéretük szerint tovább folytatják a fejlesztést, hogy jövőre pozitív energiamérleggel zárhassák a versenyt.



Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Tárgy:
Hozzászólás:

Iratkozzon fel Ön is hírlevelünkre!

Név:* E-mail:*