A németországi Harz régióban elektromos autó feltöltő hálózatot alakít ki 17 kutatóintézet, oktatási központ és ipari cég.
Az elektromos autó számos előnnyel rendelkezik a robbanómotoros társával szemben. Csendesebb, nem szennyezi a környezetet, s ráadásul még kevesebb karbantartást is igényel. A Harz régió 17 kutatóintézete, akadémiája és ipari vállalkozása a Harz.ErneuerbareEnergien-mobility vagy röviden Harz.EE-mobility beruházás elindításával az elektromos autó elterjesztése mellett tették le voksukat, s reményeik szerint a belátható jövőben a régió városaiban és környékükön gyorsan elterjednek a környezetbarát közlekedési eszközök.
A siker a „tankoláson” múlik. Ha sikerül megteremteni az autók energia-utánpótlási hálózatát, akkor jelentősen megemelkedhet az elektromos autók iránti igény. A töltőállomásokat úgy kell elhelyezni, hogy az autók a városok hatvan kilométeres körzetét gond nélkül bejárhassák.
A Frauenhoffer Intézet jelenleg a töltőállomások optimális elhelyezését keresi.
– A forgalom dinamikáját és az útvonalakat vizsgáljuk. Arra vagyunk kíváncsiak, hol és mennyi ideig parkolnak az autók, ugyanis azokra a helyekre kell telepíteni a töltőállomásokat, ahol egy töltéshez elegendő ideig tartózkodik az autó. A munkahelyek és lakóterületek parkolói a legpreferáltabb helyszínek – jelentette ki Dr. Przemyslaw Komarnicki, a Frauenhofer Intézet kutatási vezetője. – Persze a töltőállomások darabszámát is meg kell határoznunk. Egyelőre még nincsenek konkrét eredmények, az állomások helyszínének kiválasztáskor ugyanis arra is figyelemmel kell lenni, hogy óvjuk a hálózatot a túlterheléstől.
Szükség van egy olyan információs rendszerre is, amelyben az összes forgalmi és föltöltöttségi adat szerepel, s amely az autó navigációs rendszerén keresztül információt ad a vezetőnek, hogy hol és milyen áron juthat a közlekedéshez szükséges energiához, s arról is tájékoztatja, hogy adott pillanatban mekkora távolság megtételére elegendő energiával rendelkezik. Alacsony töltöttség esetén a legközelebbi töltőállomáshoz vezeti a rendszer az autót. A Frauenhofer Intézet jelenleg dolgozik a rendszerhez szükséges adatrendszer koncepcióján.
A Harz.EE-mobility rendszer kialakítását a német környezetvédelmi minisztérium támogatja, s a beruházás 12 millió eurós költségének egy részét az ipari partnerek állják. A rendszer hivatalos tesztelése 2010 végén kezdődik és 2011 júniusáig tart, amikor 25 elektromos autó kezdi el járni a régió útjait. Az első fázisban csak a Harz régió városain belül mozognak, később viszont az ingázók Magdeburg és a Harz közötti útját is járják majd.