2018. Február 24. 15:18

Frissitve04:17:07 AM GMT


Technológiák Autó, közlekedés Hogyan csökkentsük a hibrid autó árát?


Hogyan csökkentsük a hibrid autó árát?

Hogyan csökkentsük a hibrid autó árát?Néhány évvel ezelőtt még kuriózum számba ment egy-egy hibridautó, ma viszont már számos autógyár kínálatában szerepel. Széleskörű elterjedését egyelőre még magas ára akadályozza. Jelentősen csökkenhet azonban a hibrid ár, ha sikerre vezet Hanna Plesko doktori kutatása.

Miközben szakértők arról vitáznak, hogy van-e globális fölmelegedés, s ha igen, akkor mi az okozója, az autóipar reagált a kihívásokra, s ma már egyre inkább a kutatások középpontjába kerül az úgynevezett hibrid motoros autók fejlesztése, amelyben a hagyományos belsőégésű motor mellett egy elektromotor is található.

Hanna Plesko, svájci Szövetségi Műszaki Főiskola (Eidgenössische Technische Hochschule – ETH) doktorandusza, akinek még autója sincs, olyan új műszaki megoldáson dolgozik, amely forradalmasíthatja a hibridautó gyártást. Doktori disszertációjának középpontjában a hibrid autókban alkalmazott konverter továbbfejlesztése áll.

A hibrid autók építésékor az elektromos motor, valamint a meghajtó rendszer emészti föl a legtöbb pénzt, ezekben pedig az inverter és az egyenáram/egyenáram konverter a legköltségigényesebb. A Plesko által elképzelt rendszerben a meghajtó rendszer és az elektromotor számos funkciót egyszerre végez. Az elektromos alkatrészek és a motor többirányú fölhasználása pedig költségcsökkentést jelent.

A hagyományos hibrid járművekben az akkumulátor nem csupán a motor számára szolgáltat áramot, de a rádió, a szellőzés és a világítás is erről működik. Az elektromos rendszerekkel szemben, ahol 200–600 voltos egyenáramot kell háromfázisú váltóárammá alakítani, a járművekben alkalmazott12 voltos kisfeszültség elegendő az autórádió működtetéséhez. A hibrid és elektromos járművekben igen fontos szerepet töltenek be az egyenáramot váltóárammá alakító inverterek, illetve a motort és az egyéb funkciókat külön-külön ellátó két akkumulátort más-más feszültséggel töltő egyenáramú konverterek.

A hagyományos elektromotorokban ezek a konverterek a motoron kívül kapnak helyet. A Jürgen Biela által vezetett kutatócsoportban doktori disszertációja részeként Plesko olyan rendszert fejlesztett ki, amelyben egyetlen funkcionális egységben kapott helyet a motor, az inverter és az egyenáram/egyenáram konverter. Ennek eredményeként számos alkatrészt megspórolnak, amely jelentősen csökkentheti a költségeket. Ráadásul a kifejlesztett rendszer jelentősen egyszerűbb a korábbi megoldásoknál, így gyártása is egyszerűbb.

A Plesko által kifejlesztett prototípus mindössze 3 kilowatt teljesítményű, de a kutató szerint elképzelése az autókban használt nagyobb teljesítményű motoroknál is tökéletesen működik majd. A találmánnyal kapcsolatban két szabadalmi kérelmet is benyújtottak.



Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Tárgy:
Hozzászólás:

Iratkozzon fel Ön is hírlevelünkre!

Név:* E-mail:*