2017. Szeptember 22. 10:12

Frissitve04:17:07 AM GMT


Hírek Klímaváltozás Alternatív üzemanyagokkal az egészségért


Alternatív üzemanyagokkal az egészségért

Alternatív üzemanyagokkal az egészségértAz Európai Parlament arra kéri az Európai Bizottságot, hogy fokozatosan vonják ki a fluorozott szénhidrogéneket a gépjármű üzemanyagok köréből, és azonnal csökkentse a koromkibocsátást.

Mivel a koromrészecskék kevesebb, mint egy hetet töltenek a levegőben, ami a többi üvegházhatású gázhoz - például a szén-dioxidhoz - viszonyítva rövidnek számít, ezért a koromkibocsátás csökkenése viszonylag gyorsan hozna kedvező változásokat.

Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke szerint a korom-, nitrogénoxid kibocsátást és általában a légszennyezettség mértékét a tiszta alternatív hajtóanyagok használatával is nagymértékben csökkenteni lehetne. A földgáz és a – felhasználása esetén a globális felmelegedésre nézve semleges hatású – biometán a belsőégésű motorokban a kőolaj származékoknál tisztább égésre képes. Ennek nyomán a kipufogógázok rákkeltő hatásai miatt elsősorban okolható szilárdrészecske-kibocsátás lényegében nem lép fel, az egészségügyileg káros hatásai mellett a szmog fejlődésért elsősorban felelős nitrogénoxidok kibocsátása pedig akár az ötödére csökkenhet, míg a szénhidrogén kibocsátás legalább a harmadával mérséklődhet – hangsúlyozza az egyesület elnöke. Hozzátette: A metángázzal hajtott motorok szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, szén-dioxidból pedig mintegy negyedével képződik kevesebb.

Fontos lenne a közösségi közlekedés koromkibocsátásban játszott szerepét is megvizsgálni és végre felismerni, hogyha a tömegközlekedést a jelenlegihez hasonlóan elsősorban dízelüzemű járművekkel oldják meg a nagyvárosok, úgy kiemelten hozzájárulnak a határértéket meghaladó mennyiségű korom légkörbe kerüléséhez.   A jövőben várhatóan minden eddiginél jobban előtérbe kerülhet az alternatív üzemanyagok kérdése, hiszen több környezetkímélő megoldás is létezik a bioetanolos üzemtől a gázüzemű közlekedésig- ahogy azt többek között Svédország példája is mutatja. Európában 2010 végére 145 ezerre nőtt a földgázzal hajtott autóbuszok száma, amelyek azon túl, hogy a lehető legkevésbé terhelik a városok levegőjét, a lakosság zajterhelésének csökkentésében is jelentős szerepet játszanak, hiszen fele annyira sem hangosak, mint a hagyományos hajtású autóbuszok.

Forrás: MGKKE



Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Tárgy:
Hozzászólás:

Iratkozzon fel Ön is hírlevelünkre!

Név:* E-mail:*